7 december 2010

Mötet med läkaren, Så kommer min operation att gå till.

Tänkte att jag skulle återge för er hur min operation kommer att gå till och vad som kommer att ske på sjukhuset.




Det börjar på söndagen den 19:e december. Klockan 18:00 ska jag befinna mig där. Då kommer jag att få ett rum där jag ska tillbringa natten.


Jag blev tillsagd att ta med mig nutrilett så jag klarar den dagen ut, i mitt fall vill det säga två påsar, en för klockan 18 och en för klockan 21.


Sen ska jag vara fastande från klockan 00.00 natten mellan söndag och måndag. På kvällen innan jag går och lägger mig kommer jag få duscha och tvätta mig med bakteriedödande medel sen får jag gå att lägga mig.




Kommer att bli väckt tidigt morgon efter på måndagen den 20:e december. Jag kommer att få börja morgonen med att duscha och tvätta mig igen med samma bakteriedödande medel. Sen efter det kommer jag att få tabletter med bedövande effekt, en stilla start på bedövningen inför operationen. Efter det så kommer jag få börja att göra mig klart för operationen. Kommer få dropp kopplat till mig och få lägga mig på den säng som ska ta mig till operationssalen. Där kommer jag att få all möjlig övervakningsutrustning. Sen när det börjar närma sig operation så kommer jag få smaka på en dos syrgas och när jag känner mig trött och pömsig så kommer de skicka in lite extra sömnmedel som kommer få mig att somna. När jag somnat kommer de koppla en tub ned i halsen på mig som ska hålla igång mina lungor och kommer vara inställd på att hålla min lungor uppfyllda.




Under operationen så om allt går som de ska så kommer de att göra fem stycken titthåll som kommer att användas för att bränna av och bygg om magsäcken. Om det skulle tillstå komplikationer så får de öppna magen likt ett kejsarsnitt men de hoppas jag inte kommer bli aktuellt.



När de har opererat klart så kommer de att väcka mig när jag fortfarande ligger kvar på operationsbordet. Jag kommer vakna samtidigt som systern sätter dit de sista plåstren och de första sekunderna vid medvetande så kommer jag fortfarande ha slangen nedstucken i halsen. Strax efter det så kommer de att be mig slappna av så kommer de att dra ur slangen och jag kan börja andas själv igen. När jag blivit tillräckligt vid medvetande så kommer jag att få hjälp att flytta mig över till min sjuksäng och sen blir jag instyrd till uppvaket där jag får tillbringa några timmar innan jag blir flyttad till ett eget lite mer privat rum på avdelningen.




Sen kommer jag att få tillbringa resten av dagen endast med dropp, dagen efter kommer jag att försiktigt få prova att dricka några små muggar vatten. När jag är inne på den tredje dagen så kommer jag att få prova lite olika soppor och om jag är tillräckligt stark då så kommer jag att få åka hem senare den dagen.




Jag kommer även att under de första 7 dagarna efter operationen ta sprutor för att förhindra blodproppar. De här är inget jag måste vara på sjukhuset för att göra utan de här sprutorna kan jag även ta själv, sköterskan berättade att de skulle visa mig hur jag ska göra.


Spännande eller hur?!




Bild på operationen =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar