6 februari 2012

MItt NIKE BLAST 2012: Sammanfattning

Nu sitter jag på tåget påväg norrut igen, det har varit en otrolig helg i Stockholm. Träningsmässigt perfekt då jag idag har ont i varenda muskel i hela kroppen, mer än så kan man inte begära ;). Även upplevelsemässigt har det varit perfekt då hela arrangemanget varit oerhört professionellt. Det märktes att de fanns pengar bakom arrangemanget. Om man inte visste om det sedan innan så fanns de inte en chans att man skulle tro att det spelades hockey i Globen annars.

Tänkte ta en genomgång av mina pass som jag gått på :)

Dag 1:

Mind games: Spinning, Jaime Palou
Jag trodde att jag hade bokat in Yoga här som mjukstart men inte då, det visade sig att jag hade bokat in ett spinningpass som öppning på min helg här. Det  var ingen större katastrof då ledaren, Jaime var jättebra och upprepade flera ggr under passet att det var viktigt att vi inte gick ut för hårt utan att vi la oss på en nivå där vi tränade men ändå skulle klara av resten av helgen. 
Det var ett roligt pass med klättring som huvudämne samt vikten av att sätta personliga delmål som man ville klara. Efteråt kändes det ändå i benmusklerna då spinning eller cykling överhuvudtaget inte är något jag har tränat på väldigt väldigt länge.

NTC Master Class: Marie Purvis
Tanken här var att jag skulle på Alex Schulmans föreläsning, att det här skulle vara en "vilotimme". Jag hade till och med börjat gå upp mot föreläsningssalen när de annonserade i högtalarna vilka som skulle leda passet, när jag hörde att underbara Anna Lindh som hjälpte mig genom bergspasset i Portugal skulle vara med-instruktör så fanns det ingen återvändo. Nere på golvet så träffade jag även två av tjejerna som varit med i Portugal så då var det bara full fart som gällde. För er som inte vet vem instruktör Marie Purvis är så googla henne. Snacka om energiknippe. Passet var ett fullspeed pass med träning med egna kroppen. Upphopp, benböj och utfall passerades redan i uppvärmningen. Riktig genomkörare som jag inte riktigt hade räknat med på mitt "vilopass" men inget jag ångrar. Ett av de bästa passen på hela helgen.

Foundation of Inversions: Johanna Andersson
Säger bara en sak, läs vad ni anmäler er till innan ni anmäler er.. Det gjorde inte jag och snacka om pass!
De jag trodde var ett core/balanspass visade sig var "yoga för erfarna". Hela passet handlade om att lyckas spendera tid upp och ned, ståendes på huvudet. Säga vad man vill om att jag varit duktig och gått ned massor i vikt osv. Det har INTE gjort mig graciös på något sätt. Efter många om och men så lyckades jag faktiskt stå på huvudet, dock i ca 2,5 sekunder. 2,5 sekunder av ett 45 minuters pass. Det borde säga tillräckligt om hur mina försök såg ut.
Träning fick jag iaf. Jag har sån träningsvärk i triceps, axlar och rygg att jag inte vet vart jag ska vända mig. Det var faktiskt riktigt roligt även om jag har svårt att se mig själv som yoga guru inom en överskådlig framtid.

Föreläsning: How to build a brand without a budget - Bingo Rimér
Säga vad man vill av att bjuda in Bingo Rimér till en helg som kantas av träning, men jag vart riktigt imponerad. Han pratade om sin väg från "skandalfotograf" och uppbyggandet av tidningen Moore till att idag vara den ikon han är. Föreläsningen kändes varken förfinad eller påbättrad även om han gärna spelade på sig själv som en "badboy" med olika undermeningar i sina berättelser. Det som faktiskt lyste igenom starkast var hans förmåga av att just utveckla inte bara sitt företag utan även sig själv som varumärke för väldigt liten penning.
Jag som är intresserad av de sociala samspel som finns runt om i världen och den dynamik som gör den ena känd för ingenting medan en annan person kan vara totalt okänd men åstadkomma hur mycket som helst tog med mig mycket intressant.
Sen måste man faktiskt ge honom en elogé som showman då han verkligen fick med sig hela publiken i diskussioner och skratt.

Bodycombat 51: Fredrik Andersson och Micheal Steenhouwer
Inga killar som jag skulle vilja bråka med kan jag inleda med att säga, snacka om vältränade biffar. Det kombinerat med att de gick igenom delar från fler kampsporter än vad jag har fingrar säger de mesta. Ett riktigt fysiskt pass, faktiskt för fysiskt för att jag och M skulle kunna genomföra det. Efter att ha varit med inledningsvis så vek vi ned oss och bröt. C ska ha en stor eloge då hon kämpade sig igenom hela fast hon kört minst lika hårt som oss tidigare under dagen.

Det var dag 1. En riktigt härlig dag som kändes i kroppen. Somnade ovaggat på kvällen kan jag säga. Kvällens bästa var faktiskt när jag gick ut och käkade med M & C på kvällen och de tog med mig på Olearys så jag fick se AIK - MODO. Tyvärr så ville inte MODO göra min kväll perfekt. Men kvällen som helhet blev trots allt näst in på perfekt. :)

Dag 2
Efter att ha vaknat på natten av att de gjorde ont att vrida sig i sängen så misstänkte jag att dagen skulle bli väldigt tuff. Därför inleddes dagen med att ställa sig i massagekön. Det ingick nämligen gratis massage under helgen., så det blev en tur på lördagen och en tur på söndagen där de masserade igenom hela ryggen, utan den så vet jag inte hur helgen hade slutat...

Soulexpression: Anna Lindh
Utan biljett ställde jag mig och köade till Annas pass, var ju tvungen att pröva något annorlunda. Det var ett dans, aerobicpass. Inledningsvis gick de förvånades värt bra medtanke på att jag har noll taktkänsla eller kordination. Det vore en förolämping mot kylskåp runt om i världen att säga att jag dansade som ett sådant. Men de första stegen lyckades jag lära mig, även om jag oftast gjorde dem 1,5 sekund efter alla andra där inne men efter 40 minuter när vi skulle bygga ihop hela våran dans så gav jag faktiskt upp då jag var mer i vägen för de andra där inne än fick träning. En ny erfarenhet och jag kan dö lyckligt vetande att jag inte är någon ny Michael Jackson vars talang legat dold.

From heaven to hell and back again: Magnus Hagström
Se titeln, helgens tuffaste pass tillsammans med NTC passet från dag 1. Ett stenhårt spinningpass med inriktning på mjölksyra. Om du inte visste hur det var att ha mjölksyra innan passet så visste du det efter den första av TIO intervaller som kördes där inne. Men det var ett pass mer i min smak, när jag tränar vill jag inte behöva tänka på kordination, takter eller steg. Jag vill ha ett mål och sträva dit. Det var precis vad passet var. Roligast var också att man hade ett pulsband på sig så man fick se sin livepuls tillsammans med alla andra på en storskärm och kunde då anpassa fart och motstånd efter vilken % av maxpulsen som Magnus bestämde att vi skulle ligga på. Det tillsammans med grym rockmusik gjorde passet till de bästa passet tillsammans med NTC-passet.

Föreläsning: Ögonblick som förändrar livet - Annika Östberg
Jag vet faktiskt inte riktigt vad jag ska säga om den här föreläsningen, för er som inte vet vem Annika Östberg är så har hon suttit i fängelse i USA dömd för dubbelmord. Hennes föreläsning handlade om hennes liv och väg dit. Visst, det går inte att komma ifrån att hon har levt ett ganska omtumlande liv som fick henne att ta väldigt allvarliga beslut men det jag kändes mest olust över var faktiskt att en del av anmälningsavgiften till NIKE BLAST gått till henne. Att hon ska få betalt för att hon ska berätta om att hon varit med och tagit två människors liv. Det kändes väldigt fel.

Bodyart: Marvin Foster JR
Efter föreläsningen så provade jag på Bodyart. Ett spännande träningsätt som gick ut på att utnyttja spännings och avslappningövningar tillsammans med olika andningstekniker. Utan att vara fartfyllt så blev det väldigt jobbigt och precis som jag skrivit i ett tidigare inlägg så bröt jag passet, totalt tom på energi och med en fruktansvärd träningsvärk i låren och bålen. Jag hade helt enkelt gått ut för hårt för att kunna genomföra hela helgens pass.

Föreläsning: The power of ADVENTURE! - Ola Skinnarmo
Hade ganska stora förväntningar på Skinnarmos föreläsning men det vart faktiskt en besvikelse. Han har gjort en hel imponerande äventyr osv men de gör honom inte till en bra föreläsare för det. Kändes som en ganska uppblåst kille som bara stod och upprepade sig. Lyssnade på hela föreläsningen men ärligt talat så de enda jag minns i efterhand var att han vid flera tillfällen försökt ge upp men blivit påverkad av personer runt omkring sig att fortsätta. Nej inget jag skulle rekommendera andra att gå på.

100% Zumba: Jorge Mix och Norberto Lacourt
Dagens sista pass blev helgens '"glädjepass" en stor eloge till dessa två killar som ledde passet, jag hade personligen inte provat zumba tidigare och precis som jag skrev ovan så skapades jag inte för att dansa. Däremot är jag jävligt duktig på att ha roligt och det var vad det här passet handlade om, leendet satt fastnaglat i ansiktet och instruktörerna bjöd på sig själva hela passet. Bäst var avslutningen när de drog igång "time of my life" från filmen Dirty dancing och genomförde de berömda lyftet som Patrick Swayze en gång gjorde odödligt. Frågan är om inte de var bättre med en latinsk medelåldersman utklädd till kvinna lyftes inför 400 jublande zumbaadepter.
En perfekt avslutning på en toppen helg var det iaf.

Det här var min NIKE BLAST 2012 och jag kan säga redan nu att jag kommer att dyka upp som deltagare 2013 också.

Tack allihopa för en fantastisk helg!


11 kommentarer:

  1. Hey thеre would уou mind statіng which blog ρlatfoгm yοu're using? I'm going to start my own blog іn thе neаr future but І'm having a difficult time deciding between BlogEngine/Wordpress/B2evolution and Drupal. The reason I ask is because your design and style seems different then most blogs and I'm looκіng for something unique.
    P.Ѕ My apologies for getting off-topic but I had to ask!


    http://www.romanceisnotdеad.cоm/Users/8050.
    992419
    My homepage ... roof repair OKC

    SvaraRadera
  2. Нello administгаtor, I just wantеd to give уou a brief
    heаds up thаt your current Web address: http:
    //www.bloggеr.com/comment.g?blοgID=1869443122622680010&poѕtID=4818959794346060995 iѕ bеing flaggeԁ as а pоѕsіbly mаliciouѕ іnteгnet site in
    mу web bгowѕeг opera.
    I'd highly suggest having somebody look into it. You can lose a lot of site visitors due to this kind of problem. Very best of Luck.

    http://ostatic.com/member/i80equipment
    Also visit my web page :: altec bucket trucks

    SvaraRadera
  3. Wondеrful beat ! I ωish to aрprentice ωhile you
    amend your websіte, how could i subsсгibe for a blog websitе?
    The account aided me a acceptable ԁeal. I haԁ bеen a little bit аcquainted of this yοur broаdcast providеԁ bright сlear idea

    Fеel fгee to vіѕіt my blog how to smoke beef ribs on the green egg
    My webpage biggreeneggmanual.com/bi..

    SvaraRadera
  4. Hі Deаг, are you гeally vіsiting this
    site regularly, if ѕo then you will absοlutely takе pleasant еxpеrience.


    Visіt my ωeb ѕite; dallas car insurance company
    Here is my homepage ; auto insurance carrollton

    SvaraRadera
  5. I'm impressed, I have to admit. Rarely do I encounter a blog that's
    both eԁucatіve anԁ intereѕting, and without a
    ԁοubt, you haѵe hit the nail on the head.
    The prοblem is somethіng which not enough men аnd ωomen
    aгe speaking intelligently about. Νоw i'm very happy I found this during my hunt for something regarding this.

    Here is my page ... utility bucket truck
    my site > utility bucket truck

    SvaraRadera
  6. I don't even know how I ended up here, but I thought this post was good. I don't κnow whο уou are but definitely уou аre
    gοіng to a famous bloggеr if you are not alгeaԁу ;) Cheerѕ!



    Heге is my weblog - bucket truck

    SvaraRadera
  7. Hey there! Ι κnow this is kind of
    off topic but I ωas wonԁering which blog рlatform are you using foг this ωеbsite?
    I'm getting fed up of Wordpress because I've had issues with
    hackerѕ and I'm looking at alternatives for another platform. I would be awesome if you could point me in the direction of a good platform.

    My web page :: Tens machine

    SvaraRadera
  8. Hey theгe! This is kind of off toρic but I need some
    help from an еstablished blog. Iѕ it dіfficult to set uρ your own blog?
    I'm not very techincal but I can figure things out pretty fast. I'm thinking about creating my oωn but I'm not sure where to begin. Do you have any tips or suggestions? With thanks

    Also visit my webpage ... irving taxi service

    SvaraRadera
  9. Yοu are so interesting! I dο not think I have read ѕοmethіng like
    thіs befoгe. So goοd tо find somеbody with
    ѕome orіginal thοughts on this topіc.

    Rеally.. thank you for ѕtaгting this uр.
    This wеb ѕite is something that iѕ requіred on the іnteгnеt,
    somеone wіth a bit of originalіty!


    Also visit my web sitе ... irving texas taxi

    SvaraRadera
  10. I'll right away clutch your rss feed as I can not in finding your e-mail subscription link or newsletter service. Do you have any? Kindly let me know so that I could subscribe. Thanks.

    Also visit my webpage: Taxi Irving

    SvaraRadera
  11. Thesе arе actuallу impressive ideaѕ in concerning blogging.
    Υou havе tоuсhed some goοԁ
    poіnts here. Αny waу keep up wгinting.


    my web site :: commercial Roofing company Norman

    SvaraRadera