7 oktober 2012

Tillbaka i Paradiset - Del 3


Första riktiga dagen här i Portugal har nu nått sitt slut. Det sägs att när man svettas så rensas kroppen på alla slaggprodukter och att man ska få en fräschare hy tack vare detta. Om inte min hy är len som en babyrumpa efter den här veckan så kommer jag bli förvånad.
Det är 30 °C i skuggan och jag rinner bort under träningspassen.

Idag så inledde jag med att springa morgonjoggen, 3,5 km. Det var en underbar känsla att få ge sig ut på stigarna här i Portugal igen, tyvärr ställer tidvattnet till det så att vi kommer tidigast onsdag ha morgonjoggen på sandstranden i soluppgången.  Jag kände att kroppen reagera bra, enda som kändes lite oroväckande var att vänsterfotled ömmade precis som de gjorde efter Lidingöloppet. 

Sen efter att dusch, frukost och de vanliga informationsmötet var avklarat så passade jag på att njuta lite av de fina vädret. Drog på mig badbyxor och la mig och jäste på stranden. Passade även på att bada i havet som var härligt svalkande. 
Senare var det dags för lunch och där så fick jag äntligen avnjuta Portugals goda tonfisksallad. En mix av färsk fisk och superfärska grönsaker, bland de godaste jag ätit. 




Efter lunchen så var det dags för dagens andra pass som var Cirkelgym. Den här gången så var de baserat på att vi skulle jobba med egna kroppen samt fria vikter. 18 stationer där varje station varade i 60 sekunder innan vi med 15 sekunders vila bytte till nästa station. Första stationen som jag började vid var marklyft. Jag gjorde tyvärr de stora misstaget och lastade på tok på tungt för att kunna köra nonstop i 60 sekunder. Visserligen klarade jag övningen men de kvarvarande övningarna gjordes i plågor. Hela bål och nedre ryggpartier var som försvunnit och jag fick slita riktigt tungt för att komma i mål. 
När vi hade gjort första varvet så vilade vi i 3 minuter innan vi gjorda alla övningarna ett varv till. Liggandes på mattan efteråt så kändes ju nackskott som ett bra alternativ. 

Som tur var så skippade jag de alternativet och istället så drog jag upp på rummet, fyllde på med vatten, nötter och Resorb innan jag drog ned för att delta i löppasset som startade 30 minuter senare.  På löppasset så var dagens ämne löpteknik och vi inledde med 10 minuters uppvärmning innan vi ägnade 30 minuter åt olika löpövningar.  Riktigt intressant och jag kände att jag klarade av dessa utan problem trots Cirkelgymmet innan. 
Sen när vi klarat av löpövningarna så fick vi avsluta passet med en runda på spåret. Jag valde 5 kilometersslingan och gick ut (med facit i hand) ut på tok för hårt. Efter 3 kilometer så gick jag in i väggen och jag fick gå/jogga de sista kilometerna in i mål. 
Ilsken så drog jag direkt upp på hotellrummet då jag var grymt besviken över min egen presentation. 

Dock efter att ha fått i mig middag, vilat 45 minuter uppe på hotellrummet och nu sitter här och skriver det här så inser jag att jag inte kan förvänta mig att prestera samma resultat som hemma i Sverige. Jag tränar 10 ggr mer under den här veckan mot för vad jag gör hemma och dessutom så gör jag det i hög värme.
Jag försöker att se på de med kloka ögon även fast jag vet att imorgonbitti när jag drar på mig löparskorna igen så kommer allt sunt förnuft att vara som bortblåst.

För att summera, min första riktiga dag här i Portugal är över och jag ser tillbaka på den med blandade känslor gällande min egen insats. Däremot så om man kikar på mina känslor för Portugal och Springtime så växer de för varje droppe svett som lämnar min kropp! ;)


Yellow Hotel

Första morgonjoggen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar