29 december 2012

Mitt 2013, nyårslöften, tankar och mål för framtiden

Vad har ni för nyårslöften?
Jag började fundera för någon dag sedan på olika nyårslöften jag skulle lägga upp för mig själv under 2013. Nästan varje år så har jag lagt upp löften som jag sedan brutit, mest för att jag tappat fokus, glömt varför jag vill de och helt enkelt inte velat löftet tillräckligt mycket.

Jag vet att det är några dagar kvar till nyår men här är mina nyårslöften för 2013.

Springa New York Marathon 2013
- Vad krävs för att genomföra det löftet?
Först och främst så kostar det väldigt mycket pengar att ta sig till New York och få möjlighet att delta i loppen så första delen i löftet är att leva efter mina tillgångar och minska mina utgifter. Idag så är jag väldigt duktig på att blåsa pengar på saker jag inte behöver. Så fler matlådor på jobbet och mindre impulsköp. Samtidigt som jag varje månad lägger undan pengar till resan.

Det går att köpa en biljett för att ta sig till New York men det går inte att betala sig igenom de 42195 meterna som loppet är. Så för att klara det så behöver jag träna. Då menar jag också att träna ordentligt. Inga intervallperioder där jag ena veckan tränar fem pass för att nästa vecka vila och veckan efter de träna en gång. Regelbunden träning där varje pass har ett mål och ett syfte är vad som krävs av mig.

Träningen blandat med bra mat. Frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag, kvällsmål. Sex mål om dagen, sju dagar i veckan är det som gäller.

Nå min målvikt: 75 kilo
Vad krävs för att genomföra det löftet?
Idag så väger jag 82,8 kg. För att nå min målvikt så måste jag gå ned 7,8 kg, nu är en del av den här övervikten som jag har kvar min lösa hud som jag hoppas att få operera bort under 2013 men en stor del är fortfarande fett som jag kan bli av med.
Jag känner inte att jag behöver oroa mig speciellt över att gå ned dessa kilon om jag följer träning och matplanerna som jag skrivit här ovan. Då kommer det komma av sig själv.
Det finns ingen anledning att hetsbanta bort mer än vad jag gjorde under förra nutrilettkuren. Den gången var det för att ta mig ned så jag blev "remissvärdig" för min överflödshudoperation. Det är jag nu så jag har bara väntan på att bli kallad till läkaren för bedömning kvar där. Jag kan fortfarande bli nekad operation av honom men det kommer inte vara för att jag väger för mycket utan isåfall för att han bedömer att jag har för lite "häng" på magen. Men det är ett annat orosmoment som jag får då.
75 kilo ska jag nå bara jag sköter träningen och maten.

Bygga ett sparkapital:
-Vad krävs för att genomföra det löftet?
Där jag jobbar idag så tjänar jag så pass bra att jag borde kunna leva mitt liv utan att vara totalt pank de två sista veckorna varje månad. Precis som jag skrev i mitt första löfte så måste jag lära mig handskas med pengar. Jag är 23 år gammal och borde veta bättre. Så mitt kanske viktigaste löfte under 2013 är att tänka steget längre. Jag har lagt ribban väldigt högt för mig själv. Jag ska betala undan hela New York-resan under året (ca 24 000) och ändå siktar jag på att i slutet av året ha en månadslön sparad på mitt sparkonto för oförutsedda avgifter (på det sparkontot idag så finns det ca 200:-). Det kommer bli svårt och jag kommer få lära mig att säga nej på ett annat sätt än vad jag gjort tidigare men det kommer vara en väldigt nyttig läxa att lära sig.

Dessa är mina tre stora löften inför 2013 och vad jag är beredd att lägga ned tid, pengar och fokus på. Som ni kan läsa så går dessa tre löften väldigt hand i hand och det är en del av den struktur jag behöver leva efter. Hela mitt liv har alltid varit seriekopplat. Det kan räcka med en välstädad lägenhet och fina kläder för att jag ska må bra, träna bra och leva bra. I motsats så kan de dessvärre räcka med ett missat träningspass, en kväll för mycket ute med grabbarna eller en fattig månad för att jag helt ska tappa fokus på vart jag vill komma. Därför är det väldigt viktigt för mig att sätta mål i min tillvaro och ännu viktigare att skriva dem här på bloggen så jag känner att jag sätter en press på mig själv att nå de målen.

Så i slutet på 2013 så vill jag kunna se tillbaka på det här inlägget, känna att jag satte ett mål för mig själv, jag nådde det och jag kan vara stolt över vad jag åstadkommit.

Det här vara mina löften, kommentera gärna vad ni tycker och tänker om dem samt berätta vad ni har för nyårslöften. Behöver givetvis inte handla om träning, pengar eller något som jag skriver om, bara vad ni har för mål för 2013.

Tack för att ni läser.



2 kommentarer:

  1. Låter som bra och genomförbara löften tycker jag Ante.
    Har inte satt några löften än men det kanske kommer.

    Gott slut och Gott Nytt År på dig.
    Kram
    Anna

    SvaraRadera
  2. Är helt övertygad om att du fixar det!/Monica

    SvaraRadera