27 januari 2011

Vad som inspirerar mig...

Det är många saker som insperierar mig till att göra det jag gör. Ni som läser kanske inte tycker att det är speciellt stor förändring att gå till och från jobbet samt slopa allt som står inom benämningen skräpmat.
Men det man ska tänka på att så sent som i höstas när jag bodde i härnösand så käkade jag gigantiska mängder mat. Beställde jag pizza eller hamburgare så var det alltid extra extra extra allt som gällde.
Det enda som fanns i min lägenhet att dricka var Coca-cola och jag brände hela studiebidraget på att käka ute.
Det som operationen gör är att begränsa mitt intag av mat. Den har inte ändrat min hjärna. Jag är fortfarande den lata person som tog bilen från lägenheten till skolan ( -600m) samt betalade taxi för att ta mig hem från krogen hellre än att gå en uppförsbacke på ca 300m.

Idag så går jag till och från jobbet (2 km enkelväg) samt undviker allt som har med sötsaker och göra. När jag bodde i Örnsköldsvik så motionssimmade jag iaf 2 ggr i veckan. Jag är mycket friskare idag, känner mig fräschare och lider inte av lika mycket ångest som innan operationen.
Jag mår bra helt enkelt.

Man ska inte se till mängden motion jag gör idag, man ska se till förändringen som har hänt på bara några månader. -23kg och en helt ny livsstil.
Jag kan halka tillbaka till mina gamla vanor det vet jag. Så många gånger som jag sagt till mig själv att jag startat ett nytt liv för att sedan sitta där med tomt konto och en massa onyttigheter.
Därför behöver jag insperation för att fortsätta.
Här nedan kommer några punkter med vad jag använder som insperation och som även andra som vill gå ned i vikt kan använda.

  • Se igenom garderoben, där finns det säkert något klädesplagg som du inte kan ha idag. Prova de, föreställ dig hur mycket du behöver gå ned för att kunna använda det igen. Välj ut ett speciellt plagg. Sen kan du prova det lite då och då för att se hur mycket närmare du kommer.
  • Berätta för de runt omkring att du kämpar för att gå ned i vikt. De kan stötta dig, beröma dig när du gått ned samt peppa dig när du står still.
  • Sätt upp små delmål med belöningar, kanske en shoppingtur efter lite nya kläder eller köpa något till hemmet som du får när du gått ned ett delmål.
  • Om du har gått ned 10 kg och sen en vecka går upp 1kg. Låt inte de rasera din tillvaro. Kom istället ihåg HELA din resa istället för bara senaste veckans bakslag.
De här är väll de som jag tänker på just nu. Jag är stolt över hur långt jag har kommit men samtidigt inte nöjd för jag vet att jag har en lång väg kvar att vandra och det är tack vare er och era berömande ord som jag klarar att hålla fokus. Jag litar på att ni styr in mig på rätt väg när jag har tagit fel i någon korsning för det kommer jag göra. Det gör vi alla någongång.

Här nedan kommer en bild som jag ser varje dag när jag går till jobbet. Han om någon bör ju veta vad insperation och motivation är. Tänk om man hade 10% av hans tjurighet och hans vinnarskalle. Då skulle man kunna skatta sig lycklig.

PTF

2 kommentarer: