10 mars 2011

Ditt förbannade blåbär...

Fick just ett samtal från min mor att jag borde gå ut och läsa på tv4.ses hemsida. Där kunde jag läsa att ikväll på Kalla fakta sänder det ett repotage om Gastric Bypass surgery. Ett repotage där de smutskastar hela operationen. Nu har jag ännu inte sett avsnittet men av trailern att döma samt kvinnan i repotaget så har hon genomgått en operation, en lyckad sådan ska man också tillägga. Men sen så verkar inte den här kvinnan har fattat vad som händer när man är gravt överviktig och går ned i vikt snabbt.
Det första läkarna sa till mig när jag var på mitt möte om GBP var, "Det är inte huvudet vi opererar utan det är magen". Detta gjordes klart och tydligt och jag fick även träffa en psykolog angående detta som diskuterade hur man kan känna sig efter operationen.
För man förändras, det gör man.
Huden sitter lösare på kroppen, det gör den även på mig även fast jag tror mycket kommer att dra ihop sig.
Huvudet tror fortfarande att du är störst av alla och att du därför inte kan göra saker som du egentligen kan. Det är det jag är stoltast över. Inte att jag orkar att göra saker som verkar jobbigt utan att jag besegrat hjärnan att faktiskt fatta att jag klarar av det.

Den här kvinnan verkar ha missat allt detta och bara trott att det ska bli bra.
Första texten man kan läsa så står det att hon tröståt innan operationen, men att hon inte kunde göra detta efter operationen så därför började hon tröstdricka alkohol istället. Nu är jag ingen expert men borde man inte haja till där någonstans att felet kanske inte satt i magen utan att hon skulle behövt en psykolog istället?

IDIOT!

Fan va less jag blir på korkade människor. Operationen är ingen genväg, det är en hjälp till en start. Resten får du fan göra själv, både psykologiskt och fysiskt.

Måste säga det igen....

JÄVLA FÖRBANNADE IDIOT!!!!

2 kommentarer:

  1. Heja heja, du är bara bäst
    Carro

    SvaraRadera
  2. Hoppas att reportaget visar både bra och mindre bra exempel. Många har fått förlängda liv med hög livskvalite tack vare operationen.
    Ska läsa igenom din blogg, fick tipset av en arbetskompis. Har fått remiss till operation men självklart tvekar man lite efter larmrapporter.
    Anders

    SvaraRadera