10 oktober 2011

Det känns som jag har varit här i en vecka.
Träningsvärken står mig över öronen och jag grimaserar illa varje gång jag ska resa mig ur en stol eller ens titta på en trappa. Ändå går jag runt med ett leende på läpparna och älskar varje sekund i detta paradis.

Då det här är en vecka med hundra olika saker som erbjuds så passade jag på att inleda dagen med att pröva yoga för första gången.
Det tog ca 20 sekunder att inse att jag är lika smidig som ett kylskåp och att varenda muskel i kroppen värker efter några pass här i Portugal.
Stämningen var underbar med släkt lyse, tända ljus och skönt lugn musik som spelades i bakgrunden. Salen samlades snabbt av deltagare i alla åldrar.
Lagom tills passet skulle börja så avslöjades passets baksida... Släkt lyse innebar ingen AC och 50 personer som trängdes gjorde att de var i en bastu... Att sedan försöka böja kroppen i ställningar jag tidigare bara sett i diverse herrtidningar gjorde att jag snart var en fontän av svett.
Efter att ha grimaserat, svurit och glömt bort att andas medan jag gjorde "solhälsningar" i en timme så var passet över. Då kände jag plötsligt att en skön värme i kroppen hade gjort att musklerna inte var lika stela som innan och att jag nog skulle överleva dagen trots allt.

Då jag inte hittade något pass som passade mina trötta ben så bestämde jag mig för att vid lunch gå en promenad på 3,4 km.
Det vart en ganska seg promenad med lurarna i öronen där jag gick och fantiserade i min egna lilla värld.

Efter lunch så var det dags för att lyssna på en föreläsning med Magnus Hagström som är en av instruktörerna den här veckan. Hans föreläsning handlade om kondition och puls samt hur man gjorde för att träna kroppen rätt. En riktigt nyttig föreläsning som hjälpte en nybörjare som jag mycket.

Efter att spenderat några timmar på stranden så var det dags för dagens tuffaste pass. Långdistans intervaller.
För de som inte vet så är jag värdelös på att springa. Jag var stolt och lycklig över att klarat springa 3,4 km i måndags utan att stanna.. Uppvärmningen till intervallerna var 2,2km. Att sedan sätta igång med 3 min intervaller där du springer allt vad du kan i 3 min, vilar någon minut för att sedan springa 3 min tillbaka. Det är INTE vad Andreas önskar dag 3 på en intensiv träningsvecka med lår som känns som en nåldyna...Men jag lovade mig själv att försöka iaf och jag orkade faktiskt 2 vändor.
När de då meddelade att vi skulle jogga de 2,2 km tillbaka också så insåg jag mina gränser. Jag tog en lugn promenad tillbaka istället och de var nog ett klokt beslut då jag har 4 heldagar kvar här i paradiset och jag behöver skona mina ben då jag har minst ett löparpass om dagen inplanerat på schemat.

Kvällen avslutades med en föreläsning med Martina Haag. Om hon nu skulle läsa detta så snälla Martina... Jag vet att du är några år äldre än mig, har man och flera barn. Men snälla acceptera mitt frieri.

Härliga människa har jag sällan träffat, hon är en av hjälpinstruktörerna under veckan också så jag har fått tillfället att prata med henne vid flera tillfällen och hon bjuder alltid på sig själv och ger värme till alla omkring sig. En verklig inspirationskälla hur jag skulle vilja vara som person.

Nu sitter jag här på ett internetcafé och har belönat mig själv med en öl.
Godnatt allihopa, imorgon ska jag bland annat simma och pröva stavgång.

Skål!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar