22 april 2012

Mitt Portugal del 4

Samma sekund som jag la mig i sängen på lördagkväll så somnade jag som en klubbad säl. Pigg som en mört studsade jag däremot upp vid 07.15 lokaltid med ett mål i huvudet. Morgonjogg!

Jag läste i Runnersworld på flyget hit att man tappar motivationskicken som man vanligtvis får av sina favoritlåtar om man använder musik till träningen varje gång så därför har jag bestämt mig för att skippa musiken fram till 2 km tävlingen på onsdag och Bergspasset på torsdag.

Åter till morgonjoggen så samlades vi alla utanför hotellet och vi blev i stavgångs och löpgrupp. Sen bar det sakta men säkert av längs stranden som fortfarande låg hårt packad efter nattens flod. 
Känslan att jag var här, att jag återigen skulle få träna tror jag slog mig på riktigt först då. 
4,4 km senare så kunde jag i harmoni glida in på hotellrummet och bara njuta.

Vackrare utsikt att vakna till får man leta efter..


Efter frukosten så blev det dags för infomöte då den här veckans ledare presenterade sig och de gick igenom programmet för veckan. Mycket spännande och de gjorde att man mer eller mindre studsade ut från mötet efteråt.

Då mitt nästa pass inte var inplanerat förrän vid 15.00 så tog jag tag i veckans orienteringstävling som går ut på att med hjälp av bilder koppla dem till olika platser här i Monte Gordo. Så jag tog min karta och gick ut och knatade i 60 min, hur skönt som helst (förutom ett mindre missöde med färskpressad apelsinjuice och min opererade magsäck som inte riktigt kom överrens). När jag kom tillbaka till hotellet så var det dags för lunch.
Orienteringskartan över Monte Gordo, 60 min samlade jag ihop 1/5 del av kontrollerna på, har ju det jag gör mellan passen.


Pass nummer två för dagen var Cirkel Gym, något som min mor tjatade om att jag skulle pröva redan i höstas när jag var här men som jag fegade ur på. 
Satan vad jag ångrar det idag, ett pass helt i min smak där du gick igenom hela kroppens muskulatur med hjälp av 18 olika stationer.  Varje station varade i 40 sekunder där du skulle köra konstant under dessa 40 sekunder. Efter dessa sekunder gått så blåste Catharina Wettermark (SM och Nordisk mästarinna i Body fitness) i visselpipan att det var dags för nästa station. 20 sekunders vila sen var det dags igen. Efter 2 varv av dessa 18 stationer så var man ruskigt trött men stolt. 
Upp på rummet och 30 min vila innan nästa pass, snabba puckar.

Pass tre för dagen var ett eftermiddags löppass där jag valde kortdistansgruppen då jag kände att jag inte skulle orka med mellandistansgruppen med två pass i kroppen. Nu i efterhand så tror jag att jag hade klarat den för något hände. 
Något hände så jävla hårt att jag satte nytt personbästa på 3,4 km slingan här i Portugal.
Höstas så sprang jag 3,4 km på 21m16s. Idag sprang jag på 18m01s!
Det var det absolut största beviset för mig själv att min utveckling har gått framåt de senaste halvåret.
En grupp med taggade löpare och stavgångare väntar på att få information om eftermiddagens pass.

Innan kändes de lite upp och ned då jag "bara" gått ned dryga 6 kg sen sist. Nu börjar jag förstå att viktsiffran inte riktigt är allt utan att man kan öka i resultaten också.

Stolt som en tupp över min första dag så sitter jag nu på NOX´s internetcafé med en kaffe i handen och bara njuter av att vara i mitt paradis.

Svettig kille efter morgonjoggen, solen gick upp under passet, hur underbart som helst.


Återkommer imorgon med fler uppdateringar och fler bilder. 
Tills dess, soliga hälsningar härifrån Portugal!

1 kommentar:

  1. Härlig läsning Ante och grattis till tiden ! Strålande ju :-)

    Anna

    SvaraRadera