23 april 2012

Mitt Portugal del 5

Inledde min andra träningsdag här i Portugal med en morgonjogg nere på stranden för att väcka liv i min stela kropp. Något jag har upptäckt är att precis som i höstas så är jag som svagast i kropp & tanke på morgonen innan jag hunnit fått i mig frukost.
Då jag inte har lärt mig min kropps begränsningar riktigt än så går jag ut i vanligt löptempo vilket gör att mina energireserver töms direkt och då blir det som idag.
2,1 km löpning följt av 2,1 km promenad tillbaka då jag bara orkade med att springa fram till vändningen. Det jag måste ta med mig är att våga gå ut i ett långsammare löpartempo så jag kan hålla en jämn fart hela vägen samt att låta vinnarskallen komma fram och tvinga kroppen att bränna fett istället för energin jag skulle fått från en frukost.
Lära av att leva säger man ju. Får se till att leva mitt liv fullt ut då.

Taggade människor :)




Efter att fyllt på reserverna med en riktig frukost så var jag redo att ta emot dagen och näst på listan var det dags att prova Afro-dans.
Ni som känner mig vet att jag har ungefär samma taktkänsla och kordination som en dvärg har talang för höjdhopp. Så om det nu skulle komma drivis och orkaner till Portugal efter den här veckan så ber jag ödmjukt vädergudarna om ursäkt om jag har förnärmat dem med min dans.

När dansen var slut så var det bara att titta djupt i flaskan. 40 minuter senare var det dags för ett fightingpass med Jörgen Kruth. Så jag drog i mig så mycket vatten jag bara kunde. Då vi tränar ute på ett plank på stranden så ligger solen på ordentligt. Tror jag har svettats ur alla slaggprodukter som fanns i kroppen bara på de här två dagarna. Passet i sig var grymt, ett ganska basicpass som även de som aldrig provat någon kampsport kunde uppskatta. Den härligaste delen i passet var att efter att vi kört stenhård skuggboxning i 3 minuter så sa Jörgen att det var dags för oss att vila och återhämta oss, genom att göra 10 st burbees (ned på backen och göra en armhävning för att sedan skutta upp i ett upphopp). Så vilar man tydligen inom kampsporten...

Kruth går igenom slagtekniker.
Dagens sista pass var långa löpintervaller. Något som verkligen inte är min grej då jag för det första inte vet vad explosivitet är samt att jag är totalt värdelös på att bedömma hur jag ska lägga upp löpningen för att orka.
Men skam den som ger sig. Jag hängde med på uppvärmningen som var 2,5 km löpning i grupp till en lång asfaltsväg där vi skulle hålla till och springa. Vi körde samma koncept i höstas så jag visste vad jag gav mig in på.
Det hela gick ut på att vi skulle springa 3 minuter åt ett håll för att sedan vila i 90 sekunder innan vi skulle springa på 3 minuter tillbaka till starten.
I höstas när jag var med och körde det här så orkade jag med att springa den kortare vägen (2 km) till vägen för att sedan springa 2 intervaller och sen gick jag tillbaka.
Idag så klarade jag av att springa 2,5 km dit, 2x3 minuter och 2x2 minuter innan jag tog en promenad den kortare vägen på 2 km tillbaka till hotellet. Visserligen helt slut och jag orkade inte springa tillbaka som de andra men det är ändå en utveckling sen i höstas vilket jag får se som ett gott tecken att träningen hemma givit resultat.




Efter 2,5 km + 4 intervaller så får man ha smuts i pannan och  vackert gäddhäng.
Asfaltsvägen som vi sprang efter var av sorten som aldrig tycktes ta slut.


Nu lider kvällen mot sitt slut och det blir härligt att ladda upp med riktig sömn. Imorgon ska jag gå stavgång till Spanien. Räknar med att det ska ta från 09.30 till 15.00 med färja och lunchpaus.

Over n out. =)

1 kommentar:

  1. Du ska vara jättestolt över förbättringen i träningen! Se allt positivt! Men stoltast ska du vara över att du lyckas fortsätta träningen och hålla vikten trots att du lyckats så bra å inte bara hamnar på en "platå" å
    "nöjer" dig! :)

    SvaraRadera