24 september 2012

Sista hårda passet inför Lidningö

I ett endorfin-rus så är jag tillbaka. Ikväll så avverkades sista hårda passet inför Lidingöloppet.
Kände idag när jag satt på kroppen att jag var tvungen att få till ett sista pass så jag drog iväg ett inlägg på Facebook för att kolla om någon var på (min kära moder som jag brukar övertala att vara draghjälp jobbade tyvärr). Efter bara några minuter fick jag ett oväntat napp från Kim. Alltid roligt med nya träningskompisar så vi bestämde oss för att han skulle hämta upp mig hemma vid 19.15 när jag slutat.

Tanken med kvällens pass var att det skulle bli tre varv runt stora varvet på Hörnsjön och att det skulle gå i ett relativt lugnt tempo. När vi bar iväg så kändes benen pigga och vi pratade på om allt möjligt. Kim var osäker på hur länge han skulle orka då de var ett tag sen han tränade och det här var hans "komma igång igen pass".
Efter första varvet så hade jag fått bra värme i kroppen och vi behövde bara stanna ett kort stopp på 2-3 minuter för att dricka innan de bar av igen. Efter halva tredje varvet fick jag (jävligt oväntat....) ta genvägen tillbaka på parkeringen för att låna muggen där. En tacksam extra vila för Kim som gjorde ett grymt jobb på sitt första pass. Väl tillbaka i spåret så lät vi benen rulla på utför innan vi snart kom upp på parkeringen igen efter att ha besegrat den långa uppförsbacken som avslutar varvet.

Där på parkeringen så blev de en sista kort vattenpaus innan vi gav oss ut igen. Stackars Kim gjorde en hjälte insats då sänkte den totala kilometer tiden från 6.26min/km till 5.58 min/km bara på sista varvet.

När vi för sista gången siktade in oss på den långa sega uppförsbacken så drev vi på varandra och faktiskt ökade tempot ytterliggare i uppförsbacken.

I mål kom vi på 1h 02min, sträckan blev 10,4 km och vi hade en snitt kilometer tid på 5.58 min/km

Tack för ett bra pass och en grym insats Kim.

På onsdag så blir det ett lugnt och försiktigt (på riktigt) 5 kilometerspass i lidingöloppstempo så jag får vänja mig att hålla rätt fart inför på lördag.

Nu blir de NHL 13 innan de är dags för att sova.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar