1 september 2012

Slalombackar, takläggning och underbar natur.

Som jag skrev tidigare i veckan så spenderas helgen i Åre. Främst är jag här för att hjälpa till med att byta taket på stugan som familjen har här uppe. Jag är även här för att besegra en slalombacke.

Lång historia kort så är min mor väldigt, väldigt tränad om man jämför med mina kompisars mammor. Så när vi är här uppe hela familjen så brukar hon alltid ge sig ut på någon löprunda och inte alltför sällan så involverar de att hon springer uppför en slalombacke. Det här något som jag alltid velat ge mig på men varit på tok för otränad för att klara.
Så nu i helgen när jag är uppe och dessutom håller på att förbereda mig för Lidingöloppet så tyckte jag att det var dags!

Självklart kunde jag ju inte ge mig iväg på egen hand utan jag behövde ju lite pepping så min mor hängde villigt med upp trots att hon redan avverkat dagens pass. För att inte knäcka mig själv och ta ut all energi i början så beslutade vi att jag skulle springa 30 sekunder, gå 30 sekunder, springa 30 sekunder osv.. Så iväg bar det uppför första branten så undrade jag vad fan jag givit mig in på samtidigt som jag försökte fånga alla intryck som man får när man springer ute i naturen.
Fjället är ju underbart vackert och det gäller att öppna ögonen och se sig omkring när man är ute. Efter ungefär halva backen så kände jag hur orken började tryta och vi tog en 60 sekunders gång vila istället för 30. Efter de så orkade jag bara ett fåtal 30 sekunders intervaller till innan jag trodde hjärtat skulle hoppa ur bröstkorgen på mig. Så de sista 100 meterna uppför blev de någon form av försök till fartfylld gång upp emot toppen (tänk skadeskjuten älgkalv) men till sist så var jag där uppe!

Den här helgen gick de inte, jag klarade inte av att besegra berget helt även om jag tog mig till dess topp. Mitt mål det är att kunna hålla 30 sekunders intervallerna hela vägen upp. Datum för de målet är ännu inte satt men jag lovar att återkomma om det.

Här nedan kan ni se lite bilder ifrån fjället.
Jag tog mig till toppen till sist och där var det fantastisk utsikt över Åresjön.

Åreskutan i bakgrunden.

Åreskutan

Skidliften som på vintern för en till toppen :)

Naturen runt omkring

Tog ett kort påväg ned därifrån. Såhär såg de ut där vi sprang.


Nu ska jag avnjuta en lördagskväll med familjen innan de bär av hem till vardagen imorgon.
Hörs så länge!

1 kommentar: