24 december 2012

Ett bra pass behöver inte vara långt

Nu har jag återigen vart uppe på Åre Björnen och åkt skidor, idag klaffade allt (nästan).
Helt utan press på att de skulle bli något mil-pass eller att de skulle gå fort idag så åkte jag och mamma upp.
Så vi ägnade oss 40 minuter att åka runt runt på 1 kilometersspåret där jag fick träna skidteknik.

Två varv så åkte jag utan stavar där jag ägnade mig åt att träna på att diagonala ordentligt. Trott eller ej, men redan efter 600 meter där jag inte kunnat använda stavarna till hjälp så fattade benen vad se skulle göra. Så länge jag höll bålen spänd och hela tiden tänkte på att trycka fast skidan så fick jag tekniken att klaffa. Men ack vad jag behöver träna mage och rygg. Helt slut blev jag av de lilla.

Vi tränade även två varv stakning där jag förbjöds att åka något med benen utan endast fick staka mig framåt. Om de tog 600 meter att lära mig åka diagonalt så tog det bara 200 meter innan armarna var som spagetti och bålen var helt slut. Ännu en påminnelse om hur svag jag är i överkroppen.

Som stor har jag alltid varit stark i benen och de har jag dessutom fortsatt träna genom att börja springa som jag gjort. Men just överkroppen har egentligen aldrig fått sig någon speciell träning.
Så jag vet exakt vad jag måste förstärka om de ska bli någon skidåkare av mig.

God Jul på er alla, en riktigt glad Andreas


- from my awesome iPhone!

Location:Karolinervägen,Duved,Sverige

1 kommentar:

  1. Har efter en herrans massa år utan skidåkning köpt ett par i år och det är mycket svårare än det ser ut...hur fasen ska man få till det där? Diagonala, vad är det?
    /Monica

    SvaraRadera