9 januari 2013

Löpning, nya bilder, tankar kring Öppet spår och äppelkaka

Åh gud vilket pass... Sitter här i min älskade soffa och kan knappt hålla ögonen öppna.
Jobbade som sagt till 18.15 innan mamma hämtade upp mig för en löptur.
När vi kom upp till Hamptjärn så övertalade hon mig att vi skulle ge oss på ett varv på den stora banan istället för "säkra" med två varv på de lilla som jag tänkt mig. 

Efter 10 minuters uppvärmning så gav vi oss iväg upp för första backen, sist jag sprang så var det redan i den backen som jag brände mig när jag gick ut på tok för hårt. Med de i åtanke så tog jag det nu betydligt lugnare medan jag försökte springa med bra anspänning på magen, högt bröst och blicken framåt. 
Efter de två första ordentliga backarna ute i terrängen där man fick göra sitt bästa för att inte trampa igenom skaren så kände jag att kroppen faktiskt hängde med.
Bålen satt där den skulle och med mammas hjälp så hade jag ett bra driv framåt där jag pendlade mellan rask pulsning genom snön och löpning där skaren höll. 
Efter att ha besegrat alla stora backar så hade jag bara 10 minuter kupering att ta mig igenom och där tog styrkan ut. Jag klarade att hålla uppe tempot men den fina balans och stabilitet jag haft tidigare fanns inte 
kvar. Det hände fler än en gång att jag stod på näsan där ute i snön då både bål och fotleder var rejält trötta.  
Så jag vet vad jag har kvar att bygga upp inför framtida turer samtidigt som jag känner stor skillnad motför förra gången jag var där. 
Efter dryga 51 minuters terränglöpning så var vi i mål, mamma knappt svettig och jag totalt genomkörd. 
Det här blev till ett riktigt bra pass och jag är nöjd med vad kroppen presterade. 

Imorgon så var min tanke att jag skulle köra styrka på gymmet men efter att ha pratat med mamma om det hela så kom vi överrens om att jag ska ta en vilodag från träning då jag nu kört 5 dagars träning i rad utan vila. Jag är ledig fredag till måndag och tanken är att jag ska få till minst 3 skidpass under den tidsperioden.
Öppet spår närmar sig med stormsteg och har jag en seriös tanke med att ta mig dit så måste träningen bli mer strukturerad och jag måste börja med längre pass för att återfinna den kondition som jag har tappat under vintern sen jag slutade springa. 

Efter en grymt god äppelkaka så skjutsade mamma hem mig och nu sitter jag som sagt här. 
Rambo visas på Tv6 och det får bli en skön avslutning på denna onsdag.

Här kommer lite bilder:

Stora Reflexbanevarvet vid Hamptjärn


Norra Europas godaste Äppelkaka med Vaniljsås <3

Jag i min snygga löpar/skiddress och pannlampan på huvudet.
Så här ser jag ut när jag är "normal" 

1 kommentar:

  1. Hej!
    Skulle göra öppet spår förra året men kom bara 2 mil...
    3 mil skidors träning innan och från skåne gjorde det rätt tufft. Men de värsta var att jag hade låtit andra valla skidorna och de hade inte vallat de för rätt väderlek så när jag inte kom någon vart ens i nerförsbacke så tog psyket sig en rejäl smäll. Så ett tips är att lära dig valla (om du inte redan kan det förstås :)) och sen önskar jag dig all lycka och är väldigt imponerad av vad du lyckats med!

    SvaraRadera