20 januari 2013

Nybörjarskidlägret - del 6, sammanfattning

Så har de här två dagarna nu nått sitt slut, jag lämnar den här helgen fylld av nya intryck och med nya erfarenheter både gällande mig själv och inom skidåkning.

Det var med spända steg jag gick upp till Skytts IP igår morse för att vara med på första dagen, nyfiken och nervös för vilken nivå helgen skulle lägga sig på, om jag var tillräckligt tränad för att hänga med i tempot och om jag skulle kunna lära mig åka ordentligt så gav jag mig iväg.
Jag kan säga att alla mina förväntningar har uppfyllts. Ledarna har varit underbara och verkligen tagit sig tid att hjälpa varje individ på lägret. Fast det var ett nybörjarläger så var det långt ifrån nybörjare som var där. Vasaloppsdeltagare och andra idrottsfanatiker var på plats bland oss "första gångs-åkare" men trots detta så har lägret hela tiden hållit en jämn nivå och det var inte en enda övning där man inte kunde delta åtminstone på sin egen nivå.

Efter lunchen idag så ägnades eftermiddagen åt att se mer av det inspelade materialet och precis som jag misstänkte så fanns min fantastiska vurpa från förmiddagen där, lite roligt var att jag faktiskt fick beröm för tekniken jag hade just innan fallet, det var att fortsätta hålla den tekniken som var problemet.
Sen tillbaka uppe i skidspåret så ägnades eftermiddagen åt lite barnsligare (men fortfarande sjukt jobbiga aktiviteter), vi spelade den gymnastiklektions leken "Doppboll" fast på skidor och det måste ha sett fantastiskt roligt ut med 20 personer flyga omkring som bambi på hal is med skidor på fötterna. Efter det så blev det både slalombana både plant och i utförsbacke. Det hjälpte mig en hel del då jag haft svårt för backar tidigare och även om tekniken inte satt helt perfekt (en vurpa eller två..) så känner jag mig tryggare på skidorna nu än vad jag gjorde innan lägret.
Till sist så avslutade vi med en riktig pulshöjare, lagstafett!
Vi tävlade i både diagonal åkning utan stavar och stakning, glädjande kan jag säga att trots stressmomenten så höll jag mig på benen och inte nog med det så blev jag heller inte ifrån åkt i något heat, i ett av heaten startade jag till och med bakom de jag tävlade emot och lyckades ta igen 2 av 3 placeringar under mitt heat. Jag var mäkta stolt efteråt.

Nu är helgen slut och jag sitter hemma i soffan medan jag mentalt förbereder mig för en jobbvecka efter min lång ledighet. En stel kropp kommer jag definitivt ha ett par dagar och annat än promenaderna till och från jobbet så ska jag se till att den får den vila den behöver.

Hela gänget som var med på nybörjarlägret,  fullt av härliga människor!
Tack för alla skratt och för en bra helg!


Ett speciellt tack till Andreas & Sofia Domeij som varit ledare den här helgen, ni har varit helt underbara och jag förväntar mig möta er ute i skidspåret i framtiden.


1 kommentar:

  1. Härligt Ante. Öppet spår kommer gå som på en dans !!

    Kram Anna

    SvaraRadera