8 februari 2013

Vikt, klanterier och träning

Hej och godmorgon, igår när jag gick och la mig så trodde jag att det skulle bli en natt där jag skulle ligga vaken och grubbla över läkarbesöket och hur jag skulle bära mig åt för att gå ned 5,9 kg på ett stabilt sätt. Istället så hann jag knappt ligga i sängen två minuter innan jag sov som en stock. 

Innan jag gick och la mig så hann jag i alla fall upptäcka varför jag blivit så grundlurad av min våg. För några månader sen så bytte jag batterier i vågen och då det är litiumbatterier i vågen så hade jag inte koll på att det fanns olika modeller, enda jag hade kollat var att de var rätt volt på batterierna. Uppenbarligen så var det tillräckligt för att driva vågen men inte tillräckligt för att vågen skulle visa korrekt. 
Så igår efter att ha köpt nya batterier av rätt modell så visade vågen plötsligt bara 4 hg mindre än sjukhusets våg. Ganska stor skillnad mot de 3,9 kg den hade visat fel tidigare.

Kort sagt, jag är en jävla klant.

Så nu för att få bästa möjliga resultat på min viktnedgång så har jag börjat med att föra matdagbok för att hålla en bättre koll på vad jag stoppar i mig. På det sättet får jag se vad jag ligger på för kalori intag varje dag samt få ett hum om hur mycket jag måste förbränna för att gå ned i vikt. Idag till frukost blev det en kopp kaffe och en 1 dl havregrynsgröt. Om några timmar så kommer jag få dagens träningspass då jag och Andreas Domeij ska åka längdskidor tillsammans. 
Den stora utmaningen med den här viktnedgången kommer bli att hålla den hälsosam, jag är inte beredd att minska min träningsmängd och måste fortsätta jobba på min form inför Öppet Spår 25 februari, därför kan jag inte ställa mig på ett sånt kalori underskott att jag mår dåligt utan det blir hela tiden en balansgång. 

Nu är det snart dags för den första frukten till mellanmål, jag har strukit allt som innehåller socker från min matlista och kommer försöka hålla mig till frukt istället för knäckebröd med ost till mellanmål.

Återstår och se vad jag får för resultat. Kampen mot mitt nya liv fortsätter.

Tre viktigaste apparna i min telefon, Funbeat som håller koll på min träning, Matdagboken som håller koll på mitt kalori-intag och till sist Viktkoll som för statistik på min viktnedgång. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar