3 mars 2013

Demoner + halstabletter = sant

Det är intressant hur vi alla jobbar med våra olika demoner, hur vi lurar oss själva till dåliga beslut men också hur vi kan använda samma knäppa egenskaper till att ta bra beslut.

Jag är inne på min fjärde dag på flytande nu och det har verkligen gått jättebra, suget har inte varit så stort som jag trodde och inte heller har humöret dippat som de gjort de tidigare gångerna jag druckit Nutrilett. Trots detta kommer jag på mig själv med att då och då ta impulsiva beslut som absolut inte stöttar viktnedgång eller minskat sötsug. 
Ett exempel är att förra veckan så var jag sjuk och därför köpte jag hem halstabletter, de överblivna tabletterna har legat på min bardisk hemma och trots att jag nu när jag på Nutrilett nekat morötter, gurkstavar eller en godisbit så har min gärna tyckt att det varit helt okey att varje gång jag passerat bardisken tagit en tablett ur asken och det här har hänt helt utan att jag tänkt på det. 

Vad innehåller dagens halstabletter? Socker och smakämnen samt något lindrande för halsen såklart men till största del så är det ju lika mycket godis som en surnapp eller en chockladpralin. Det här är ju ingen nyhet för mig men trots detta så hittar hjärnan olika knep och lura sig själv till att få de där små sockerboosterna som den sucktar efter.
Missförstå mig rätt, nu säger jag inte att hela mitt dietande har misslycktas bara för att jag ha satt i mig ett tiotal halstabletter men jag finner det intressant om hur jag i ena sekunden kan vara benhård med mig själv och inte unna mig en morot eller ett smaksatt tuggummi för att i nästa sekund släppa garden och småäta. 

Jag tror att det här är ett problem som finns hos många människor med dålig eller svag karaktär, att hur mycket de än försöker undvika vissa saker så hittar hjärnan ursäkter för sig själv att få de den vill ha. När man känner att de där spökena dyker upp så gäller det att hitta sätt att få hjärnan på andra tankar. Mitt knep är att städa, finns ingen gång jag är så duktig på att städa som när jag är hungrig. Bara att sysselsätta sig med något gör att hjärnan glömmer bort de där suget som tidigare fanns. 

Mycket text över några halstabletter men jag ser varningstecknen, mitt matmissbruk är långt ifrån besegrat. Det är bara försvagat.

Shake 4 av 7



1 kommentar:

  1. För mig är enda sättet att stå emot när det är som värst att bara ge mig ut. Gå och gå tills jag är trött, då när jag kommer hem är hungrig på riktig mat och vill dricka vatten istället för att gräva i skåpet efter en sockerkick.
    Att städa funkar iofs också, men då slutar det med att jag städar så länge att jag glömmer bort att äta överhuvudtaget vilket kanske inte är jättebra :P

    SvaraRadera