24 april 2013

Att backa tillbaka och börja om

Som ni igår kunde läsa så var det ingen bra dag för mig, det blev ett uppvaknande att jag måste ändra min strategi. Så efter att ha ägnat kvällen åt att fundera på hur jag ska ändra på mina kostvanor/sötsaksvanor så har jag beslutat för att gå tillbaka till grunden.
För två år sedan när jag var nyopererad så fick jag en bok av mormor och morfar, Vägledning och recept för den första tiden skriven av Marie Odin. Den inriktar sig helt mot gastric bypass opereade och innehåller flera recept som är framtagna speciellt för sådana som mig.

De första månaderna - halvåret så levde jag helt efter den här boken och mådde riktigt bra på det, givetvis kommer jag inte gå tillbaka till den helt nyopererade varianten som bara käkar puré utan jag kommer hålla mig till 1-3 månaders kapitlet som handlar om bra fastföda där man får i sig allt kroppen behöver för att må bra.

Så jag inledde dagen med att kliva upp och laga fiskgratäng och potatis efter ett recept i boken, den kommer jag sedan portionsförpacka så jag kan ta med mig en färdig låda till jobbet osv.

Jag räknar inte med någon mirakeleffekt bara för att jag äter som just efter operationen, men jag hoppas på ca 0.5-1.0 kg i veckan förutsatt att jag fortsätter hålla i träningen.
Det går inte att köra några kortsiktiga lösningar, inte för mig i alla fall, jag går upp all sån vikt igen.

Så nu kör vi back to basic och försöker att leva som jag lär. I slutändan spelar det ingen roll vad som ligger på tallriken, det är det som sitter i huvudet som räknas.

Fiskgratäng under tillagning och Marie Odins bok, Vägledning och recept för den första tiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar