29 maj 2013

De sista 16 dagarna, dags att lägga om fokuset.

Idag så fick jag en verklig "happening" när jag kollade kalendern... Om bara 16 dagar så ska jag stå startklar tidigt på lördagsmorgonen redo att cykla 30 mil. Ska jag vara helt ärlig så tror jag att jag klarar det. Träningsschemat för de kvarvarande veckorna är tufft och Domeij låter mig verkligen prova alla olika varianter på träningen. Nu senast så körde vi stående backintervaller och jag som nyss lärt mig att "dra" trampen runt när jag cyklar fick känna på hur de otränade musklerna skrek under passet. Men ändå så fixade jag fyra stycken intervaller uppför en ganska brant backe, totalt blev det 35 kilometer på knappt 90 minuters träning och då räknade jag med cyklingen till och från backen också.

Jag tänkte försöka fokusera på att låta kroppen få så bra mat som möjligt under de sista veckorna så att jag verkligen ger mig själv de bästa förutsättningarna för att ta mig i mål.

Nedan kommer vara totalt förbjudet under de sista 16 dagarna fram till loppet..


  • Färdigmat (frysmat, findus osv..)
  • Vitt mjukt bröd
  • Smör 
  • Alkohol
  • Energidryck eller andra sötade drycker
  • Godis, chips m.m
Istället kommer jag fokusera på att äta bra mat, inte efter någon speciell kost eller diet utan inrikta mig på en bra husmanskost med fokus på hemlagad mat. Fokus på saker som...

  • Fisk
  • Kött
  • Ris
  • Sallad
  • Morötter
  • Frukt till mellanmål istället för smörgåsar
  • Bra frukost bestående av Müsli och fil alternativt gröt.
  • Undvika att "småäta" samt bara ta en portion vid varje måltid. Om jag kan minska 1-2 kg så kommer kroppen få slita mindre medan jag cyklar, dock får jag inte övergå till att halvsvälta mig själv om jag ska fixa att träna så hårt som jag vill och behöver.

Livet kommer kanske inte vara det roligaste under de sista veckorna när jag ska kombinera jobb, träning och uppladdning tillsammans med de sociala livet men det får jag ta igen senare i sommar, jag hoppas och tror att lyckan när jag kommer i mål efter 30 mil kommer vara större än känslan av en öl i solen. 


Nu ser vi till att fixa detta!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar