29 juli 2013

En veckas träning och höstens första lopp.

Igår kväll så fick jag mitt träningsschema från Andreas Domeij gällande hur jag ska träna den här veckan. I torsdags så var jag även på gymmet och gjorde olika fystester för att få veta mina olika pulszoner som kommer ligga som grund för min träning under hösten. Vi kollade även hur min bålstyrka och rörlighet såg ut. Jag kan konstatera att jag inte behöver vara orolig att INTE hitta utvecklingsområden att jobba med.
Stel som ett kylskåp och med magmuskler lika sladdriga som en överkokt spagetti.

Träningsschemat då, den här veckan innehåller fyra stycken träningspass.
Idag så har jag backintervaller där jag ska ligga i pulszon AII,5. När jag lärt mig mer om hur de olika pulszonerna fungerar så ska jag utveckla om vad det är och varför jag tränar de olika zonerna. Nu från början så gör jag bara som jag blir tillsagd. Tror det är bäst så, haha.

Sedan på onsdag så har jag 1,5 h cykel på schemat. Torsdag så har jag 1h löpning/promenad i lugnt tempo, efter det så blir det vila på fredagen och på lördag så är det dags för höstens första formtest i form av HK-Marathon. Förra året så var HK-Marathon ett av mina stora milstolpar och jag tog mig i mål på 2.12 efter att ha satsat mot att komma under 2.15. I år så siktar jag på att komma i att springa loppet i 6.00-tempo, det skulle göra att jag kom i mål på 2.07. Precis som förra året så har jag mamma som kommer vara min draghjälp, känns skönt då formen är allt annat än på topp just nu efter en sommar som varit slöare än slöast.

Sen på söndagen så avslutar vi veckan med 2h cykel i lugnt tempo. Är det något jag kommer märka så är det att jag kommer träna lugnare men längre än vad jag tidigare gjort, detta för att följa de olika pulszonerna då jag kommer upp i mina lägsta pulszoner snabbt så kommer min låga pulsträning innebära mycket promenader och lätt jogging.
Det känns spännande att träna något nytt och jag litar fullständigt på Andreas då hans schema tidigare både tagit mig igenom Vätternrundan och Öppet spår.

Först och främst ska jag jobba klart, idag har jag övertid på schemat så kommer inte sluta förrän 19.45. Sen blir det hem och springa lite backe.

På återseende.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar