16 april 2011

Nytt reportage i Örnsköldsviks Allehanda.

Igår på morgonen innan jag hade börjat jobba så satt jag och läste mailen när jag såg att jag fått ett mail från Örnsköldsviks Allehanda att de ville att jag skulle kontakta dem omgående. Så jag ringde upp på telefonnumret som de bifogade och det visade sig att de ville intervjua mig angående min åsikt om bukplastik och att landstingen i Jämtland, Västernorrland inte står för den kostnaden.
Jag svarade bland annat att jag anser att de andra landstingen har tur som får hjälp men det är ingenting jag grämer mig över att jag "står utan" då jag redan har fått hjälp med själva huvudoperationen.
De människor som nekas att få hjälp med överflödig hud är de personer som inte har tillräckligt mycket för att skada kroppen. Har man så mycket att kroppen tar fysisk skada av huden så hjälper landstinget dig.
Det är när du gör det av kosmetiska själ som du får pynta upp själv vilket jag kan känna inte är något större problem för att om man från början gör en GBP-operation för att bli snygg så har du gjort den av fel anledning enligt mig.
En operation ska du göra för att må bra och för att förändra ditt liv. Vill du då ta bort lite överskottshud så får du vända dig till den privata sektorn. Det är ingen omöjlighet det heller och i dagens läge finns det mycket finansiell hjälp att få hos olika banker. Man får tänka att det är faktiskt en investering i mig själv.

Jag är nöjd hur Allehanda använde mina ord då artikeln stämmer väldigt överrens med vad jag tycker.

Tyvärr så finns inte artikeln att läsa på internetbilagan men för den som är intresserad så går den att köpa online för 9:- på den här sidan!

Annars kan man klicka på skärmdumpen nedan så går det att läsa med lite ansträngning =)

Det blev nästan en helsida

Kommentera gärna vad ni tycker om ämnet?

4 kommentarer:

  1. Det viktiga är att man får rätt information innan operation. Jag fick den informationen först efteråt. Tror inte det förändrat mitt val men lite besviken känner jag mig.

    SvaraRadera
  2. Självklart kan jag förstå det, jag blev jättebra förebered och de informerade mig tidigt om vad kraven för att få göra en bukplastik var.

    SvaraRadera
  3. Jag håller med dig till fullo. Vi, här i västragötaland, tycker jag fick bra info innan operationen. Men jag själv hade redan letat all info och fått svar på alla frågor jag ville ha innan.
    Den här operationen är ingen liten sak. Jag anser att man måste investera tid i den själv före, under och efter. Man kan inte räkna med att man ska få allting till sig, man får offra tid på att hitta svar på sina frågor själv.

    Jag har fått en operation för 120 000:- utav mitt landsting. En operation som kommer göra mitt liv sååå mycket bättre. Nog fan kan jag se till att betala min plastik själv då om det nu skulle behövas.
    Anser jag... :)

    SvaraRadera
  4. När jag kom in i ruljansen så ingick plastikoperation av buk. Detta drog dock in under resans gång.

    Du har dock fel (om jag ska tro på den kirurg jag träffade) i att det handlar om "kosmetiska ingrepp" som inte bekostas av sjukvården.

    När jag var på kirurgmöte två så tog Alfred J upp detta "Du vet väl att bukplastik inte ingår längre?"

    Jag svarade att jag var medveten om det men att jag också hört att det berodde på huruvida man fick problem eller inte i form av svamp och/eller skavsår t.ex.

    Då tittade han på mig och svarade kort "Nej för det har du väl redan"

    Så nej, även om det ger dig fysiska problem så finns ingen garanti att du får hjälp via landstinget. Om du däremot får sådant häng att du snubblar över det så kanske.

    Att han däremot förutsatte att "alla vi feta" har problem med svamp och skavsår gjorde mig, i efterhand, rätt förbannad. Jag har inte haft några sådana problem i alla fall.

    Dock så vill jag påpeka att även om bukplastik skulle ingå gratis så är jag osäker på om jag personligen skulle välja det trots att jag redan nu har en hel del häng. Detta då denna operation är mer omfattande på sätt och vis och med stora risker för komplikationer. Dräneringsslangar och kroppstrumpa? Då ska det mycket till.

    Tant_T

    SvaraRadera