12 april 2013

Mer om Periodisk fasta

Tidigare idag så skrev jag om Periodisk Fasta och hur det var något jag tänkte prova. Det finns flera olika varianter av Periodisk Fasta men den största och kanske vanligaste är Leangains. 

Jag saknar ännu tillräckligt med kunskap för att kunna beskriva hur Periodisk Fasta är uppbyggt med egna ord men här nedan så får ni tre stycken länkar till bra artiklar om ni vill veta mer.



Den variant jag tänker pröva på går som sagt ut på att man har ett "ät-fönster" där man äter som vanligt mellan 12.00-20.00 varje dygn och fastar resterande tid. Fördelen med att köra ät-fönstret på eftermiddagen är att man sover bort en stor del av fastan men istället så kommer kroppen vara tom på energi om man vill träna på eftermiddagen. Nu jobbar jag dagtid de närmsta veckorna och kommer oftast träna just efter klockan 17 på dagarna så jag får en bra mjukstart, det trixiga blir veckan efter när jag måste ge mig ut och springa med tomma reserver.

Nu ska jag inte gå händelserna i förväg utan jag tänker först och främst ge det en vecka, så får jag utvärdera nästa fredag hur jag har mått och hur det har fungerat både träningsmässigt och om det syns någon skillnad på vågen. 

I skrivandes stund så känner jag att kroppen suktar lite efter kvällsfika men som tur är har jag vanan från nutrilettdieten att somna småhungrig så det ska nog inte bli några problem.

På söndag så ska jag och mamma ut och åka det som förmodligen blir säsongens sista längdskidspass. Det blir en utflykt på två mil i ren mysåkning. Lite spännande då jag inte rört skidorna sen Öppet Spår. Hoppas på ett fint vårväder och inte allt för tungåkta skidor. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar